Horeca hoger in Google | De complete horeca SEO gids voor o.a. restaurant & hotel

SEO horeca

09/10/2019

Ongeacht hoe uw restaurant website tot nu toe in Google heeft gepresteerd, zijn er altijd mogelijkheden om uw zoekmachine optimalisatie (SEO) te verbeteren en hoger in Google te komen. Door de online vindbaarheid van uw restaurant te verbeteren, zullen meer hongerige klanten uw restaurant binnenkomen of online bestellingen plaatsen. Wij leggen u de eerste stappen voor SEO horeca uit.

Investeren in SEO is tegenwoordig een must voor restaurants. U kunt lokaliteit, overzichtelijke gegevens, klantensentiment en meer in uw voordeel gebruiken en de ranking voor uw restaurant met één of meerdere locaties verbeteren. Hieronder geven wij u gratis tips om uw website een boost te geven in de zoekresultaten via SEO.

Online Marketing voor Horeca

  • Optimaliseer het resultaat van uw online marketing met de juiste strategie.
  • ✓ Bovenaan in Google
  • ✓ Doelgroepen analyse
  • ✓ Professionele uitstraling
  • ✓ Online marketing advies op maat
  • ✓ Optimalisatie om bezoekers te laten boeken via uw eigen site

Benieuwd wat RTM Business voor uw website kan betekenen?

Horeca SEO strategie

Voordat u met talloze tools, platforms en kanalen begint, moet u uw internet strategie definiëren. Dit zal uw concurrentie aanzienlijk beperken en u een snellere weg bieden naar het genereren van kwaliteitsverkeer naar uw website.

Begin met het definiëren van het geografische gebied dat u wilt bezitten. Dit is het gebied waar het grootste gedeelte van uw klanten vandaan komt, omdat ze in de buurt wonen/werken of op bezoek zijn. Het zal helpen uw SEO- en inhoud strategieën vorm te geven.

Horeca zoekwoorden onderzoek

Onderzoek vervolgens welke zoekwoorden en woordgroepen uw doelgroep gebruikt via Google Keyword Planner of een ander hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek. Een zoekwoorden onderzoek leidt gelijk tot een to-do list voor nieuwe content. Zorg dat de nieuwe content naadloos aansluit op de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt.

Er zijn een paar verschillende groepen zoektermen die allemaal verschillende niveaus van concurrentie hebben.

Algemene restauranttermen: termen als ‘restaurants’, ‘hotels’ en ‘restaurants in Rotterdam’, ‘hotels in Rotterdam’ zijn enkele van de meest generieke zoektermen die uw doelgroep kan gebruiken. In de Google Keyword Planner of andere hulpprogramma’s voor trefwoordonderzoek, kunt u uw geografische focus instellen op het gebied dat u heeft geïdentificeerd en zowel de generieke term zelf (“restaurants”) als met de geografische specificatie (“restaurants in Rotterdam”) gebruiken evenals andere algemene variaties.

Niche-specifieke termen: het volgende niveau van zoektermen heeft betrekking op de specifieke categorieën waarin uw restaurant of slaapgelegenheid zou kunnen vallen, waarnaar mogelijk wordt gezocht. Voorbeelden hiervan zijn “Mexicaanse restaurants”, “pizza”, “romantische hotels” en andere unieke restaurant of hotel eigenschappen. Als u worstelt met welke specifieke categorieën of formulering u moet gebruiken, kijk dan eens naar Google Maps, TheFork (voorheen IENS), TripAdvisor, Booking.com en Open Table om gebruik te maken van hun filtercriteria in uw regio. Zo kunt u de algemene categorieën en de specificaties zien die zij gebruiken.

Merk of naam gebonden zoektermen: neem het niet als vanzelfsprekend aan dat u automatisch hoog in Google komt bij naam gebonden zoekopdrachten. Weet hoeveel mensen op uw restaurant of hotel naam zoeken en vergelijk dat met het niche-specifieke zoekvolume. U wilt ervoor zorgen dat uw site voldoende doet om de vergelijkings- en sociale sites op een lagere plek te zetten dan uw eigen site.  De waarde van mensen die naar uw eigen site komen is namelijk hoger en bovendien traceerbaar.

Als u eenmaal gewapend bent met zoektermen en volumegegevens, kunt u uw focus beperken tot de specifieke termen die bij uw restaurant passen op hoog volume, categorie-specifiek en merkniveau. Door dit spectrum te dekken, kunt u zich concentreren op meetbare website doelen en het definiëren van relevante inhoud.

RTM Business heeft een team van verschillende specialisten voor u klaar staan. Zo kunnen onze programmeurs u ook helpen met technische SEO en website wijzigingen. 

N  SEO specialisten

N  SEA specialisten

N  Full stack programmeurs

N  Social media experts

N  Email marketing specialisten

Gratis zoekwoord suggesties

2 + 2 =

 Lokaal gevonden worden horeca

Wanneer u bijvoorbeeld een restaurant in Rotterdam heeft, wilt u ook lokaal in Rotterdam gevonden worden. Begin met het claimen, standaardiseren van gegevens en het optimaliseren van vermeldingen voor uw restaurant in alle belangrijke en relevante lokale zoekeigenschappen. Dit omvat een mix van restaurant zoekmachines, sociale media-sites en andere branche specifieke zoekmachine sites.

Een belangrijke lokale bron is ‘Google Mijn Bedrijf’. Dit is het platform dat uw bedrijfsinformatie weer kan geven in de zoekresultaten en Google Maps. Het is dan ook aan te raden hier een profiel voor uw bedrijf te hebben.

Nauwkeurige NAP-gegevens (naam, adres, telefoon) die consistent zijn in alle gegevensbronnen, is een cruciaal element van lokale SEO. Verder kunt u vervolgens werken aan het optimaliseren van de informatievelden zoals de bedrijfsbeschrijving en bedrijfscategorieën om deze af te stemmen op uw focustermen die zijn geïdentificeerd in uw zoekwoordonderzoek.

Richt uw aandacht op de zoekresultaten die ertoe doen. Begin met Google Mijn Bedrijf en ga vervolgens naar TripAdvisor, verschillende actieve websites in uw branche en andere opkomende niche-beoordelingswebsites. Dit alles zal samen ervoor zorgen dat uw online vindbaarheid vergroot wordt.

Moedig horeca beoordelingen aan

Social proof is nog steeds een belangrijke manier om bezoekers over de streep te trekken. Dit zijn online positieve opmerkingen over uw horeca onderneming. De bevestiging dat een persoon uw restaurant of hotel positief ervaren heeft is voor veel mensen erg belangrijk. Het toont immers aan dat eerdere bezoekers tevreden het pand verlaten hebben. Het is hiermee een belangrijke externe validering om potentiële klanten te beïnvloeden.

Moedig beoordelingen van bezoekers dus aan, ze zijn een múst voor restaurants & hotels. Niets is zo sterk als een goede review. Ook likes & het delen van content kan gezien worden als social proof. Ten slotte kunt u zich focussen op klanten awards, aanbevelingen van bekende mensen of influencers en testimonials.

 Social media voor horeca

In de horeca kunt u Social Media goed inzetten om uw doelgroep te bereiken. Bekijk hiervoor onze complete social media gids voor horeca:

RTM Business voor Horeca website optimalisatie

Komt u er toch niet helemaal uit of heeft u behoefte aan extra advies? Neem dan gerust contact op. Wij denken graag met u mee!

Mogelijk ook interessant voor u: